Aanmelden en aanvragen

Op deze pagina:

  • Centraal parochiekantoor
  • Aanmelden voor het doopsel
  • Aanmelden voor het huwelijk
  • Aanvragen van misintenties
  • Aanvraag van een uitvaart of ziekenzalving
  • Aanvraag van een doopbewijs
  • Inschrijven in de parochie
  • Tarieven voor kerkelijke vieringen en begraafplaats, en het Reglement voor onze begraafplaatsen.

Centraal parochiekantoor 


Het centraal parochiekantoor is gevestigd: Tolpost 1, 5701 HE Helmond.

Wij werken als parochie bij voorkeur digitaal. Daarom deze pagina met formulieren voor allerlei aanvragen, aanmeldingen en inschrijvingen. Voor al deze formulieren geldt, dat u deze het beste per e-mail met ons kunt communiceren:

Als u er vanwege taalproblemen of om een andere reden niet uitkomt met onderstaande formulieren, belt u dan op woensdag of donderdag met het kantoor bellen.



Aanmelden voor het doopsel

Lees eerst goed over de betekenis van het doopsel en het geloof dat van u verwacht wordt op de pagina 'Doop en Sacramenten'. Het gaat niet alleen over de datum en de locatie, maar vooral over het leven als leerling van Jezus. 

Wanneer u een kind wilt laten dopen en in onze parochie woont (postcode 5701, 5702, 5703, 5704, 5705, 5709), kunt u zich aanmelden voor de doop VIA DIT FORMULIER (download/Word)

(Als u niet tot de Lambertusparochie hoort (postcode 5706, 5707, 5708 of buiten Helmond) moet u de doop in uw eigen parochie aanvragen.)

(Als u er vanwege taalproblemen of om een andere reden niet uitkomt met onderstaand formulier, belt u dan op woensdag of donderdag met het kantoor bellen.)


Als u instemt met de inhoud van het doopsel zoals op de pagina 'Doop en Sacramenten' beschreven staat, vult u dat formulier volledig in en mailt dat aan: 
(Niet volledig ingevulde formulieren, of onleesbare formulieren, nemen we niet in behandeling.)

Daarna neemt een van de leden van het pastoraal team contact met u op.  

In onze parochie wordt gedoopt op afspraak, na een gesprek met de priester of diaken die uw kind gaat dopen. 

Zie voor meer informatie de pagina 'Sacramenten'. Dopen is namelijk meer dan alleen aanmelden en naar de kerk komen. Het gaat om een heel leven als leerling van Jezus. De betekenis van de doop en het oprecht geloven is daarom belangrijker dan het moment. 




Aanmelden voor het Huwelijk

Lees eerst goed over de betekenis van het huwelijk en het geloof dat van u verwacht wordt op de pagina 'Sacramenten'. U kunt zich via e-mail aanmelden, maar acceptatie volgt pas na een geloofsgesprek met u beiden.
Mail je aanmelding naar lambertusparochie@gmail.nl. Daarna neemt de pastoor contact met jullie op.

Neem tijdig contact op met de parochie. In onze Lambertusparochie kun je een huwelijk aanmelden tussen drie maanden en één jaar voor je gaat trouwen.

Je kunt in deze parochie trouwen als je woont binnen de parochiegrenzen van de Lambertusparochie (postcodes 5701, 5702, 5703, 5704, 5705 en 5709) en niet eerder voor de kerk gehuwd bent geweest. Wij verzorgen huwelijksvieringen in de Jozefkerk, of de wijkkerken Paulus of Edith Stein. In de Lambertuskerk is het niet mogelijk om te trouwen.





Aanvragen van misintenties

Sommige parochianen denken nog dat je de intenties voor de Eucharistie het beste bij de priester kunt aanvragen. Vroeger (en in andere landen) was dat ook zo. Nu niet meer. Intenties worden opgegeven bij het parochiekantoor. Daar worden de lijsten met de voorbede gemaakt. 

Het parochiekantoor gaat mee in de digitale tijd. Slechts op enkele ochtenden van de week kunt u telefonisch misintenties aanvragen, dus bij voorkeur doet u dat anders.

Wat zijn de mogelijkheden?
  • U neemt uit de kerk een aanvraagformulier mee. Deze liggen achterin de kerken. U vult deze duidelijk in, en doet het in een envelop in de brievenbus van het parochiekantoor, Tolpost 1.
(Als u er vanwege taalproblemen of om een andere reden niet uitkomt met onderstaand formulier, belt u dan op woensdag of donderdag met het kantoor bellen.)

Betalingen van misintenties indien mogelijk per bank, 
op NL72RABO 0171 0800 84   (R.K.  Parochie H. Lambertus)
o.v.v. 'misintentie voor...'

N.B. Intenties voor het weekend, kunnen alleen worden opgegeven tot en met de woensdag voorafgaand aan het weekend.





Aanmelden van een uitvaart

Gewoonlijk neemt de uitvaartondernemer contact met de parochie op. Wij nemen geen uitvaarten aan die niet door een erkende uitvaartondernemer worden verzorgd. 

Als u via een van de pastores reeds contact hebt, kunt u met hem rechtstreeks de eerste afspraken plannen, maar pas na contact met de uitvaartondernemer wordt een afspraak definitief. Hoe tijdiger specifieke wensen kenbaar worden gemaakt bij de parochie, hoe minder vragen dat oproept bij het regelen van de uitvaart.

Uitvaarten worden gewoonlijk gehouden in de parochiekerk Sint-Jozef. In de Paulus- en Edith Steinkerk worden alleen uitvaarten gehouden voor mensen uit de betreffende wijk, of die er een duidelijke binding mee hebben. In de Lambertuskerk worden gewoonlijk geen uitvaarten meer gedaan. (U kunt in deze parochie een uitvaart aanvragen als ue woont binnen de parochiegrenzen van de Lambertusparochie (postcodes 5701, 5702, 5703, 5704, 5705 en 5709) of als voorkeurparochiaan bent ingeschreven)

Wij verzorgen kerkelijke uitvaarten waarbij persoonlijke inbreng mogelijk is in overleg met de dienstdoende priester van de parochie. Eigen voorgangers (priester, diaken, pastoraal werkende) zijn mogelijk in overleg met de parochie.  
  • Een uitvaart in de kerk is altijd een uitdrukking van het christelijk geloof: met gebed, het Woord van de Bijbel, en het perspectief van de verrijzenis. Zeker als we ook de eucharistie vieren. (Daarom is een kerk ook niet te huur voor niet-christelijke afscheidsvieringen.)
  • Als er geen eucharistie of communie is, zijn er meer mogelijkheden voor een persoonlijke invulling met eventueel eigen muziek en toespraken, al blijft een kerkelijke uitvaart altijd ook op God betrokken. 
  • Als een familie louter een herdenkingsdienst voor de overledene wil, op de wijze zoals dat in aula's en zalen tegenwoordig gebruikelijk is, met foto's, toespraken, cd's, ontmoeting met consumpties, is een kerk niet de juiste plek. Wij vragen uw begrip daarvoor. Het aanbod van de uitvaartondernemers is ruim genoeg, zodat u altijd ook elders terecht kunt als u minder religieuze afscheidsdiensten meer op prijs stelt.
Het aanvragen van een begrafenis op een van onze begraafplaatsen is altijd mogelijk, ook als er geen kerkelijke uitvaartdienst voorafgaat. 


Voor het aanvragen van de ziekenzalving ('bediening'), zie menu: 'Sacramenten'. (U kunt de ziekenzalving aanvragen als u woont binnen de parochiegrenzen van de Lambertusparochie (postcodes 5701, 5702, 5703, 5704, 5705 en 5709) of als voorkeurparochiaan bent ingeschreven) 




Aanvraag van een doopbewijs

Als u voor de Kerk wilt trouwen, of een kind opgeven voor de eerste communie of het vormsel, wordt vaak een doopbewijs gevraagd.
Een doopbewijs voor zulke gelegenheden, is er om vast te stellen of iemand gedoopt is, en/of hij/zij niet eerder gehuwd is geweest.

Een doopbewijs moet altijd recent zijn, dat wil zeggen: maximaal zes maanden oud. Een doopoorkonde die bij de doop destijds werd afgegeven, geldt niet als doopbewijs. 

Een doopbewijs wordt altijd aangevraagd bij de parochie waar iemand werd gedoopt. Vaak is dat lastig, want kerken worden soms afgebroken of herbestemd, parochies worden gefuseerd en opgeheven. De vraag 'waar ben ik gedoopt' kan dan opkomen. 
De parochie H. Lambertus bewaart veel doopboeken. Deze gegevens zijn niet gedigitaliseerd. Wij kunnen onmogelijk iemand vinden, als er geen indicatie is waar we moeten zoeken. Op bijgaand formulier staan alle mogelijke kerken vermeld, met wijk en straat. Als u er desondanks niet uit komt, vraagt u dan bij voorkeur in uw familie.

Wanneer u een doopbewijs wilt aanvragen, kan dat gewoonlijk uitsluitend  VIA DIT FORMULIER (download/Word)

(Als u er vanwege taalproblemen of om een andere reden niet uitkomt met onderstaand formulier, belt u dan op woensdag of donderdag met het kantoor bellen.)

 
U vult dat volledig in en mailt dat aan parochie@heiligelambertus.nl. Daarna kunnen wij u een doopbewijs opsturen, of u kunt het als het parochiekantoor weer geopend is, ook afhalen. Bij vragen of onduidelijkheden nemen wij contact met u op.




Inschrijven in de parochie

Wij heten u graag welkom in onze parochie! 

Als u verhuist naar onze parochie, komen deze gegevens nog bij ons binnen via de GBA, als u daar bekend staat als katholiek. Maar dat systeem gaat spoedig verdwijnen, dus zijn wij blij als u zichzelf ook bij ons aanmeldt.

Wanneer u zich inschrijft kan gemakkelijk VIA DIT FORMULIER (download/Word)

(Als u er vanwege taalproblemen of om een andere reden niet uitkomt met onderstaand formulier, belt u dan op woensdag of donderdag met het kantoor bellen.)

 
U vult dat volledig in en mailt dat aan parochie@heiligelambertus.nl. Daarna kunnen wij u in de ledenadministratie inschrijven. Als u voortaan onze nieuwsbrief digitaal wilt ontvangen, kunt u dat aangeven in uw mail bij het inschrijfformulier.
 





Tarieven kerkelijke diensten en begraafplaatsen


Vaak willen mensen weten: "wat kost het als..." Dat kan gaan om een doop of uitvaart, maar ook als men een nabestaande wil begraven, of grafrechten wil verlengen.

Daarom hebben we op deze pagina alle tarieven voor 2023 netjes bij elkaar gezet, en u kunt die HIER DOWNLOADEN

Tevens kunt u het Reglement voor de Begraafplaatsen in onze parochie HIER DOWNLOADEN.

Tot uw dienst!