Catechese

Op deze pagina:

  • Eerste communie 
  • Vormsel 
  • Kinderkerk
  • Tieners/Jongeren
  • Geloofsvorming voor volwassenen: Sycamore
  • Geloofsvorming voor volwassenen: "Genesis tot Jezus"
  • Op het Spoor van God: mini geloofsboek (download).

Eerste Communie




Eerste Communie 2024

Na de ouderavonden voor de eerste communie op 11 en 12 oktober, is de inschrijving nu gesloten. 
Wij nemen geen aanmeldingen meer in behandeling en wij verzoeken u om geen berichten te sturen aan de leden van de werkgroep of de pastores om alsnog mee te doen of een uitzondering te vragen.


N.B. Er zal in 2024 geen apart traject voor communicanten van het woonwagenpastoraat meer zijn. Wij doen geen vieringen per gezin of apart.




Communie binnen het gezin en de parochiegemeenschap

Er is ook ook een ander traject mogelijk dan met een hele groep.

Voorbereiding met het missionaire familiepastoraat. 
Wij willen voor de gezinnen die een communicant hebben en gewoonlijk meedoen met de gezinsviering op zondag, meer aanbieden dan alleen de communievoorbereiding. Geloofsopvoeding is een weg met Jezus en de Kerk en dan is er meer te beleven dan alleen het moment van de eerste communie. Meer over de missionaire voorbereiding vindt u hieronder.

Eucharistie vieren als gezin, betekent dat je samen kiest voor een leven als leerling van Jezus. Dat betekent dat je Jezus in je leven een belangrijke plaats geeft, en door gebed, lezen in de Bijbel, én het deelnemen aan de vieringen, de band met Jezus steeds verder opbouwt. Dat is geen eenmalig moment, dat is een keuze voor heel je leven. Omdat je dat fijn vindt. 

Wij willen als parochie - naast de gewone communievoorbereiding - een eigen traject aanbieden voor wie dat willen. De missionaire opzet is deze: als een kind, binnen gezin en parochie, er aan toe is om volledig deel te nemen aan de zondagsviering, kan in overleg met de priester en de coördinator voor families en gezinnen, besloten worden op een bepaalde datum het kind de eerste communie te laten ontvangen. Dat is niet per se een feest met een hele groep, het is vooral een feest voor gezin en parochie samen. Dat daar familie en vrienden aan deelnemen is mogelijk, maar vooral als die ook delen in het geloof van het kind en het gezin.

Voor iedereen die zijn/haar kind de communie wil laten doen geldt: De Kerk van de jaren 20 is een missionaire Kerk. Open en welkom voor iedereen, maar wel als we allemaal samen de weg van Jezus willen gaan. Bewust kiezen, samen op weg. Er wordt wel wat van u verlangd, actief werken aan het geloof, om ook echt Jezus te ontmoeten.

Online lessen voor thuis





Vormselvoorbereiding 

In 2023 was er op eerste pinksterdag een vormselviering in de Jozefkerk. 
Deken Seidel heeft het vormsel toegediend . 

In 2024 zal er geen vormsel zijn voor de basisschoolleeftijd. Wel is er op Pinksteren een vormselviering voor tieners en volwassenen. Vragen over het vormsel of toch de wens om gevormd te worden? Mail naar lambertusparochie@outlook.com

(Wij dienen geen vormsel toe met spoed omdat dit bijvoorbeeld in het buitenland vereist is om peter of meter te worden.)


Eigen keuze

Het vormsel ontvangen is een stap voor een kind binnen een gezin dat gekozen heeft om samen de weg van Jezus te gaan. Het is niet verbonden met een leeftijd (11-12 jaar) of schoolklas (groep 7 en 8), maar met een bewuste keuze van een jongere die zelf gaat kiezen voor Jezus en de Kerk. Als je dus iets ouder bent kun je gewoon meedoen!

Voor volwassenen die de heilige Geest willen ontvangen, hebben we een individueel traject.

Het vormsel is dus een stap om daarna meer naar de kerk te gaan, omdat je meer wilt gaan leven als christen en meer te doen met je geloof.

Dat vraagt een stap. Een eigen keuze en een keuze binnen je gezin. Als je daar klaar voor bent, kun je meedoen met de voorbereiding. De pastoor en andere gezinnen, helpen je daarbij. 

3-minuten-catechese over het vormsel:






Kinderkerk


Jozefkerk, tijdens de viering van 11:00 u  

Tijdens de Eucharistieviering worden de kinderen van 5-10 jaar na de schuldbelijdenis uitgenodigd naar de zaal om tot en met de voorbede een aangepaste uitleg van de bijbellezingen te krijgen. Na de uitleg is er meestal ook een knutselwerkje om mee naar huis te nemen.


Tijdens de zomervakantie van de scholen is er geen kinderkerk.





Tieners/Jongeren


Tienergroep avonden 2024, in de kleine zaal van de Jozefkerk, om 19:30 u.
  • 23 februari
  • 22 maart
  • 19 april
  • 17 mei
  • 21 juni speciale avond....
We maken gebruik van Rock Solid van YouthForChrist.





Voor volwassenen


Sycamore


In de zaal van de Jozefkerk, een aansprekende catechese aan de hand van video's en gesprek met elkaar: https://www.heiligelambertus.nl/p/sycamore.html

Start nieuwe cursus begin 2024, kijk op bovenstaande pagina voor de data en informatie.






Genesis tot Jezus (Bijbelcursus)


De Bijbel komt tot leven als je ontdekt hoe God de komst van Jezus op zoveel manieren heeft voorbereid. Je leert de Bijbel opnieuw lezen vanuit het hart van de Katholieke Kerk. Deze cursus geeft een verdiepende inleiding die de verhalen tot leven brengt en het eigen geloof verdiept.

Als er een nieuwe bijbelcursus start, zal dat via deze website of de nieuwsbrief worden aangekondigd.






"Op het spoor van God" (mini geloofsboek)



De Catechismus van de katholieke Kerk is voor veel mensen te dik en te moeilijk. Toch willen veel volwassenen meer weten over het geloof van de Kerk. Wat betekent de geloofsbelijdenis? De sacramenten? De geboden? Het gebed? Een hele korte samenvatting voor jonge mensen biedt het boekje 'Op het spoor van God'. 

Gratis te downloaden (pdf) via deze LINK.